Skip to content

20. december 2011

Lotus Notes 8.5.3 – nu med IBM Connections elementer

af Lotusdk

Jeg har tidligere afholdt et webinar om hvilke muligheder der findes i Notes 8.5.3 i relation til IBM Connections, men vil gerne være helt sikker på at alle får det fortalt, så here goes:

I forbindelse med Lotus Notes 8.5.3 fik vi mulighed for (entitlement) at bruge tre elementer fra IBM Connections – nemlig Profiles, Files og Status Updates. Det er efter min mening tre rigtigt, rigtigt gode start punkter til at blive mere social på den nemme måde.Jeg vil i dette indlæg fokusere på Profiles. I næste indlæg, skal jeg nok fortælle mere om hvordan files og status updates kan hjælpe jeres virksomhed med at være Social.

* Profiles er jo selve omdrejningspunktet – det hele handler om personen! ikke dokumenter, foldere eller lignende.

Files er en mulighed for at tage hul på at blive bedre til at dele – det skal jo være nemt, før vi får alle med – og indtil videre er der ikke lige denne knap på mit tastatur:

* Status Updates eller microblogging er en mulighed for at delagtiggøre ens netværk og andre intereserede i hvad jeg har gang i. I kender det sikkert allerede fra Facebook, LinkedIn eller lignende. For mig er den store forskel, at i og med min microblogging sker på arbejde – og i arbejdsregi skriver jeg dermed ikke om mine “nærdødsoplevelser i forbindelse med løbeture”.

Når jeg derfor er så glad for disse nye elementer er det endvidere fordi der her er tale om ting, vi som virksomhed ejer. Det er vores indhold, det er os, der bestemmer adgang med meget mere. Samtidig er integrationen ind i Notes med til at sænke barrieren for alle, det er nemt at gå til.

 Så lad mig lige bruge bare lidt tid på, hvordan jeg bruger dette i min dagligdag – direkte fra Notes.

1) Profiles giver mig den første mulighed for at få et 360 grader view på en person via Notes og videre ind i en browser.

Jeg har modtaget en mail og vil gerne vide bare lidt mere om afsenderen. Som I sikkert kan se, har jeg qua min opsætning rigtig mange muligheder, men her vælger jeg Search Profiles

Dette viser hvordan jeg får genereret link et  til opslaget. Til venstre bliver vist de seneste opslag, jeg har lavet – og bemærk specielt, at jeg også har mulighed for at søge efter keywords!

I kan for eksempel se, at jeg også kan søge efter lotus and denmark. Nu finder jeg så de personer, der er tagget med lotus og denmark.

I vil sikkert her genkende de navne, der dukker op, som resultat af min søgning :-)

Hvis jeg vælger at se nærmere på en af disse personer, skal jeg blot dobbelt-klikke på en af dem, hvorefter jeg får langt mere information stillet til rådighed via mit browser interface – vist nedenfor:

Nu har vi en fuld IBM Connections installation til rådighed, så der er åbnet for langt flere muligheder vist i top-baren som Home, Communities og Apps, men ellers er det viste med i pakken.

I kan til venstre se, hvilke tags, jeg har sat på mig selv for at hjælpe andre med at finde mig, og andre har naturligvis også mulighed for at sætte tags på mig. Når de gør det hjælper de både sig selv, men også andre med at kunne finde frem til mig indenfor en kompetance søgning.

I midten er så vist mine seneste status opdateringer og her er er der så mulighed for andre at byde ind med information, hvis de har tid, lyst og lejlighed.

I kan også se mit netværk til højre i billedet – jeg har 106 venner og en udestående invitation. Dette er også med til at kvalificere hvem jeg er, udfra hvem jeg kender…

NB: I behøver ikke at kommentere på billedet – jeg ved godt at jeg ikke længere er hverken ung eller tilnærmelsesvis slank…

//Bo Falkenberg

Skriv et svar

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 26, der følger denne blog

