Skip to content

13. maj 2011

3

Der skal nørder til! Livetext & Widgets igen, igen …

af bofalkenberg

I min daglige brug af Lotus Notes har jeg efterhånden fået defineret en lang række Live Text genkendelser som letter min dagligdag. Det er eksempler som hurtig definition af engelske ord, valutakurser, databaseopslag og kørselsvejledninger.  Her er et hurtig klip fra min klient:

My Widgets

Alt i alt en ganske tilfredsstillende oplevelse, men der manglede ligesom noget.

For dem, der ikke helt ved, hvad jeg snakker – her en ganske sjov kort beskrivelse:

http://www.youtube.com/watch?v=Ftzsm7yc_ag

LiveText forklaret

http://www.youtube.com/watch?v=Ftzsm7yc_ag

Som sagt – jeg var imidlertid ikke helt tilfreds, for der manglede noget, nemlig hvordan kunne jeg få en LiveText, der genkendte mere end én linje?
Altså en Livetext, der som eksempel kunne klare denne helt simple danske adresse:

Nymøllevej 91
2800 Lyngby

Godt så, jeg begyndte at søge på nettet og fandt et par ganske nyttige ting, som andre måske heller ikke lige kender, og som i den grad skiller nørderne fra almindelige mennesker.

* Hint: Er du ikke født med det store nørd gen, kan det efterfølgende være sådan lidt “doooh” …

Ok- du ér advaret😉

1)    Først et lille bibliotek over andres mulige definitioner af den mønster genkendelse, der kan bruges:  http://regexlib.com/RETester.aspx

Her fandt jeg så denne lille nydelige sag:
^[ \w]{3,}([A-Za-z]\.)?([ \w]*\#\d+)?(\r\n| )[ \w]{3,},\x20[A-Za-z]{2}\x20\d{5}(-\d{4})?$ – som kan klare US adresser på en eller to linjer altså:

123 Anywhere Dr. apt #99
Somewhere, ST 55789

2) Det var så inspirationen, men hvordan kan jeg så nemt teste det udtryk, jeg nu vil til at skrive – igen nettet er en god ting – her fandt jeg denne: http://regexpal.com/

Så, nu havde jeg et sted, hvor jeg hurtigt kunne få testet mine forskellige forsøg på at definere det ‘rigtige udtryk’. Det tog lidt tid, eller på nørd sprog:

“Ting ta’r den tid, ting ta’r”

Nu er jeg klar – og her er mit løsningsforslag .. genkendelse af den danske adresse klarer jeg med følgende lille opskrift, (hvor vejnavne ikke må være mere end 40 karakterer og gadenumre ikke over 999)

(^([A-ZÆØÅa-zæøå .]{1,40})([0-9]{1,3})(\n| )([0-9]{4}) ([A-ZÆØÅa-zæøå]{1,40}))

Dette kan nu sendes til http://www.krak.dk  så får jeg en placering (husk at være feltet geo-area)
Her vist med:
Nymøllevej 91
2800 Lyngby

Anyway – hvis du er interesseret – så skriv til mig & du fær min færdige Widget (bof@dk.ibm.com)

Hvis du er kommet så langt – TAK! – jeg håber du også kan berige mit nørd gen med dine eksempler…

/Bo Falkenberg

3 kommentarer Post a comment
  1. Right now it looks like Movable Type is the top blogging platform available right now.

    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

    Svar
  2. Jul 10 2013

    When some one searches for his essential thing, therefore he/she wishes to be available that in detail, thus
    that thing is maintained over here.

    Svar
  3. Aug 18 2013

    It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or tips. Maybe you could write next articles referring to this article. I want to read more things about it!

    Svar

Skriv et svar

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

