Skip to content

2. januar 2012

Skab en Social Listening strategi – her er 4 råd!

af Lotusdk
Social-Chartlong

Hvis din virksomhed overvejer at gå mere op i Social Analytics, kommer her 4  trin til hvordan du kan påbegynde din færd.  En god Listening Strategy giver dig nemlig mulighed for hele tiden at være up-to-date med hvad der sker i din branche, ved at lytte til hvad der sker ude i blogospheren eller andre online medier. En god listening strategy kan give din virksomhed bedre mulighed for at forstå opportunities og finde ud af hvem dine stakeholders er.

1. Trin – Find din målgruppe

Find ud af hvem dit target audience er og derefter hvilke platforme du skal bruge for at nå ud til dem og engagere dem. Der er stor forskel på hvilke sociale platforme man bruger, da der er forskellige aldersgrupper og interesser inden for hver enkelt medie. Fx. bruger de færreste teenagere LinkedIn. Det er altså vigtigt at du lytter til dine stakeholdere på de rigtige medier. Trin 1 er altså det grundlæggende for en Listening Strategy.

2. Trin – Idenficér hvem der er influencers

En research rapport fra Meteor Solutions, har fundet at den type person der follower eller liker dig er vigtigere end antallet af followers/likers.I gennemsnit genererer 1% af af en sides brugere mere end 20% af trafikken på et site. Det er her Social Analytics kommer ind i spillet, eftersom at du derfor kan finde ud af hvilke individer der deler content og hvordan de tilkendegiver deres meninger. Facebook og Twitter er gode sites til at tracke/lytte på, da der er mange forskellige grupperinger inden for interesseområder, samtidig med at det er nemt at se hvem der er influencers/eksperter inden for det område du vil vide mere om. Hvis du derimod leder efter mere specifik information om fx. Java, kan det være en god idé af finde nogle gode blogs eller communities, hvor eksperterne har en højere grad af dialog med hinanden.

Når først du har fundet ud af hvor disse influencers befinder sig henne i verden, vil du have en bedre listening strategy, samt en bedre idé om hvordan du skal fastsætte din social business agenda.

Ved at bruge analytiske værktøjer, kan du analysere: kundedemografi, få indblik i hvad slutbrugeren mener om dit produkt, oplevelser på dit website. Disse informationer kan bruges til at finde ud af hvordan du kan ændre på den måde du interagerer med kunden og derved skabe konkurrencemæssige fordele.

3. Trin – Få indsigt i keywords og trends

Find ud af hvilke emner der er relevante for din virksomhed og brug dem som keywords når du søger efter information. Ved hjælp af listening, kan du identificerer om disse keywords er interessante for dine kunder.Keywords skal reflektere hvad der er vigtigt for din virksomhed.

Ved at specificere din listening tilgang, og vide præcis hvilke keywords der er interessante for din virksomhed, kan du få et bedre indblik i hvordan du bedst rammer din målgruppe.

4. Trin – Lav en Social Business strategi

En organisations social business strategi bør adressere de mål og den tilgang en virksomhed vil tage. Relevans og reputation management bør være en del af disse mål.

Hvor mange gange bliver du nævnt? I hvilken kontekst? af hvilket publikum? Du kan influere alt dette ved at lytte til hvad din målgruppe går op i og derefter opfylde deres forventninger til din organisation

For det andet er det vigtigt at du ændrer din organisation, så at I både lytter til og brainstormer ændringer, baseret på din listening strategi.
Én løsning er at etablere et hold i din organisation, som finder disse informationer og deler dem med resten af organisationen.
I IBM har vi et Social Media Council, som består af repræsentanter fra forskellige afdelinger i IBM, som ved hjælp af Social Listening deler alle de vigtigste informationer med hele vores organisation.

En anden mulighed er at have en gruppe, som lytter til hvad der sker ude i medierne og derefter giver svar til målgruppen, på tværs af din organisation.

Konklusion

Social analytics handler om at lytte. Fremtiden handler om hvordan virksomheder lytter til hvad der sker i deres øko-system(kunder, business partners, medarbejdere etc.). Derefter skal I samarbejde både internt og eksternt for at møde disse stakeholderes forventninger.

At lytte til hvad din målgruppe har at sige er ikke bare en disciplin, det er en del af en Social Business strategi, hvor man bruger de informationer man samler online, til at evaluere organisationens handlinger og derved skabe bedre business.

Resten af artiklen om Listening Strategy, kan findes på: 4 Steps to create a Social Listening Strategy

//Oliver Adan Nyrop-Larsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers like this: