Skip to content

8. februar 2012

Beviser for at interne sociale medier gavner din organisation

af Lotusdk
socialmedia

Der kommer flere og flere beviser på at sociale intranet giver positive resultater til organisationer. McKinseys Social Business undersøgelser, som tidligere er blevet nævnt her på bloggen, har vist hvordan Social Business har skabt større markedsandele, samt en masse andre positive resultater for virksomheder. Undersøgelser fra MIT og Aberdeen Group, har derudover vist at produktiviteten hos ansatte bliver forøget med brug af sociale intranet.

Der er dog et ret højt antal af virksomheder, som ikke bruger sociale værktøjer på deres intranet. Kun 28% af ansatte, vurderer deres samlede tilfredstillelse på deres sociale intranet, som positivt eller meget positiv.

Det kan altså konkluderes, at virksomheder kaster penge ud af vinduet af 2 grunde:

1. De har ikke implementeret social media bag deres firewall

2. De har installeret visse sociale værktøjer, men har ikke sikret at disse værktøjer bliver brugt på den mest optimale facon

En ny undersøgelse fra APCO Worldvide og Gagen MacDonald, viser endnu flere fordele ved at bruge sociale intranet, men viser også én gennemgående fejl i de fleste organisationer – dårlig lederevne, når det kommer til at implementere interne sociale medier.

Fordele ved brug af interne sociale medier

De fleste ledere forstår ligningen mellem organisationens andel af højt motiverede ansatte og vækst i markedsandele. Derfor brugere ledere penge på at motivere og engagere deres medarbejdere.

Ifølge APCO undersøgelsen, har virksomheder med et højt brug af interne sociale medier, flere motiverede ansatte. Der er dog også andre fordele:

  • Ansatte hos virksomheder, som bruger interne sociale medier hensigtsmæssigt, har lavere risiko for at forlade deres arbejdsplads, i forhold til virksomheder som ikke bruger det ordentligt. Derudover, er der større chance for at disse medarbejdere vil anbefale deres virksomhed til andre. 58% sagde i undersøgelsen, at de hellere vil have en arbejdsplads, som bruger sociale medier (rapporten viser også at 2/3 af universitetsstuderende spørger ind til en virksomheds social media politik til jobsamtaler, og 56% sagde at de enten ikke ville arbejde for en virksomhed som blokerer brugen af social media, eller prøve at gå uden om blokeringen).
  • 60% af de adspurgte mente at social media er et håndgribeligt bevis på at de arbejder for en innovativ virksomhed. Derfor er der også større chance for at disse ansatte vil være ambassadører for virksomhedens brand og omdømme.
  • Ansatte hos virksomheder, som bruger social media godt, har også større sandsynlighed for at anbefale virksomhedens produkter, have tillid til deres arbejdsgiver i retssager eller kriser, købe aktier i virksomheden, eller støtte de statspolitikker, som virksomheden støtter.
  • 61% af ansatte sagde at deres virksomheds social media værktøjer, forbedrede samarbejde med deres kollegaer på tværs af store geografiske områder.

Se denne video for at få en idé om hvad interne social media værktøjer kan gøre for DIN virksomhed!

Ovenstående er fra artiklen: Study proves internal social media engages employees

//Oliver Adan Nyrop-Larsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers like this: