Skip to content

16. februar 2012

Fortiden er ikke så langt væk – nørden taler

af Lotusdk
old-computer-image

I min dagligdag dukker der mange sjove henvendelser op, som sikkert kommer til mit bord, fordi jeg er en gammel IBM medarbejder – og her mener jeg altså gammel på alle måder. Specielt fik jeg en henvendelse i sidste uge, hvor man tydeligt kunne fornemme  historiens vingesus.
Der er en kunde, der er blevet henvist til mig: “Jeg har en række filer, jeg ikke kan åbne – kan du hjælpe?”. Nu er det  ikke lige min opgave, men som et venligt menneske er svaret “lad mig prøve – hvad er det for nogle filer, der er tale om?”
Kunden: “Det er en række .lwp filer …”

Og her er det så, at jeg kan mærke historiens vingesus – den filtype var noget vi brugte indtil cirka år 2000 – nærmere betegnet i Lotus SmartSuite! Det er faktisk ikke så svært endda – man kan faktisk finde et lille tool til netop dette lige her:
ftp://ftp.lotus.com/pub/lotusweb/product/smartsuite/  hvor filen Kvlotus.exe skal hentes – så er den klaret. En glad kunde og hurtig service.

Hvad jeg derimod finder langt mere tankevækkende er, at der findes information og filer rundt omkring af ældre karakter, som stadig har værdi i dag. Udfordringerne omkring disse filer er altså ikke bare at finde dem igen, men også at finde det rigtige værktøj til filerne.
Her kommer jeg så til at tænke på en observation fra Jens Mikael Jensen – en god kollega – som kort fortalt forklarer problematikken på denne måde:
“Jeg sidder lige og skriver min ønskeseddel med min fine kuglepen … Så er der så gået et år og jeg vil opdatere min ønskeseddel; så jeg skriver videre – MEN er jeg så virkelig nødt til at finde min kuglepen frem igen, hvorfor kan jeg ikke bare bruge en blyant denne gang?”

Kigger jeg mig omkring er det vist ikke en ukendt problematik, jeg har jo været igennem det samme bare med lagringsmedier – kassettebånd, CDer, DVD’er (ja, jeg ER gammel).

* Så hvordan klarer du denne lille udfordring både  derhjemme og på arbejde – for nogle ting har det jo med at skulle gemmes ?

//Bo Falkenberg

Skriv et svar

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

