Hop til indhold

22. februar 2012

Hvorfor bruger vi Social Media privat – men ikke på arbejdspladsen?

af Lotusdk
hands framing the earth

Virksomheder bruger masser af penge på teknologi, som fremmer samarbejdet i organisationen, men få af de ansatte bruger det rigtigt.

Mange ledere køber disse teknologier, fordi de angiveligt forøger produktivitet, stimulerer innovation og skaber større deltagelse. Det har dog, for nogle virksomheder, vist sig svært at se fordelene ved disse teknologier.

Det kan være en stor opgave at få ansatte til at tilpasse sig disse samarbejdsteknologier og på samme tid få ansatte til at ændre den måde de arbejder på. Men hvorfor er det så svært at implementere disse teknologier ordentligt? Og hvad kan man gøre for at gøre processen hurtigere og skabe større produktivitet i din organisation?

For at kunne forstå udfordringerne ved at bruge samarbejds, eller social software i en organisation, er det vigtigt at overveje de tilsvarende teknologier, som man bruger i privatlivet. Tænk på hvordan vi bruger Facebook, Twitter, LinkedIn og alle de andre social software teknologier. Alle disse har visse ligheder:

  • Vi bliver som regel inviteret til at deltage af folk vi kender og stoler på
  • Der er visse ting vi gerne vil gøre med dem vi interagerer med, fx dele billeder, være opdateret med hvad de laver, eller skabe et personligt ry
  • Vi får noget igen ved at deltage: råd, praktisk information, et netværk vi kan bruge i hårde tider, eller se andres billeder og høre deres nyheder.
  • Vi har kontrol over hvem der ser vores information
  • Applikationerne er intuitive – man behøver ikke træning

I modsætning til ovenstående, har social software i organisationen en helt anden kulturel kontekst og funktion.

  • Vi bliver instrueret i at bruge det af en autoritet, i modsætning til venner
  • De fleste af de ting vi får løn for at lave, kræver ikke viden eller input fra de fleste andre i netværket
  • Man kan få en følelse af at man ikke får noget igen ved at dele en idé eller et forslag
  • Vi har ikke kontrol over hvem der ser vores informationer og en meget lille idé om hvad de bruger informationen til
  • Ofte er softwaren ikke specielt attraktiv og kræver en manual for at komme igang

Disse forskelle er kernen af integrationssproblemet. Personlige sociale applikationer er håndsyede til de aktiviteter, som mennesket allerede er interesseret i at bruge. De giver også brugeren en følelse af kontrol og valg(selvom man ikke nødvendigvis har det)

Virksomheders tilgang til dette, i modsætning til ovenstående, er ofte:

  • At investere i teknologi, uden at have en klar plan for hvordan det skal bruges
  • Ikke at tilpasse teknologien til relevante arbejdsprocesser
  • At forvente ansatte til at samarbejde inden for gamle organisationsmodeller og tilgange
  • At ansatte vil bruge teknologien bare fordi  ledelsen har bedt dem om det

Disse tilgange skaber dårlig integration eller ikke-optimal brug af samarbejdsværktøjer i virksomheden. Enten vil folk ikke bruge teknologien, eller også vil det ikke have indflylse på de resultater der tæller: produktivitet, innovation og deltagelse.

Ligemeget hvor udfordrende det kan virke, så er samarbejdsværktøjer kommet for at blive. Over de næste par år, vil vi se en større og større brug af disse sociale værktøjer – fordi når disse bliver brugt ordentligt, skaber de en helt anden form for performance. Hvis du ikke bruger disse samarbejdsteknologier, så gør din konkurrent – og det er ikke et tog, som venter på dig!

Men hvordan kan du så være sikker på at din organisation er med på ideen og samtidig har det niveau af deltagelse, som gør en forskel for produktivitet, kreativitet og samarbejde? Sørg for at social media på din arbejdsplads, har de samme karakteristika, som social media har i dit privatliv.

  • Strategi – et klart formål
  • Teknologi – designet omkring brugeradfærd
  • Organisation – understøtter nye strukturer og aktiviteter i virksomhedens arbejde
  • Personlig deltagelse – en katalysator for individuel indsats, som er diskret

Læs hele artiklen her: Why do we use Social Media in our personal lifes – but not for work?

//Oliver Adan Nyrop Larsen

About these ads

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 26, der følger denne blog

%d bloggers like this: