Skip to content

9. marts 2012

Kan Social Business hjælpe med at brødføde 9 milliarder mennesker i fremtiden?

af Lotusdk
foodwatercrisis

Ifølge FNs Food & Agricultural Organization(FAO), vil der i 2050 være 9,1 milliarder mennesker på jorden – 34% flere end i dag. Størstedelen af denne forøgelse vil ske i BRIC-landene. Urbanisering vil tage høj fart, og omkring 70% af verdens befolkning vil være urbane(49% i dag). For at kunne brødføde alle disse mennesker, vil fødevareproduktion være nødt til at stige med 70%. For at dette kan lade sig gøre, bliver vi nødt til at fokusere på agrikulturel innovation.

Dette kræver større investeringer i R&D inden for landbrugssektoren, forbedret infrastruktur både på gårdene og i supply chains, samt forøget samarbejde mellem logistik og research.

Disse faktorer vil blive påvirket af Social Business

  • Finde kundebehov
  • Kollektiv intelligens
  • Akademisk deling og viderebyggelse af research
  • Produktion af research
  • Distribution og supply chain logistik

Et eksempel på dette fandt sted i 2011. Kemikalie giganten BASF skabte, i deres landbrug- og produktafdeling, et netværk, som tillod forskere, ansatte i logistik og landmænd at samarbejde og løse alvorlige problemer. Brugen af dette netværk afværgede en landbrugskrise i Kina, eftersom at folk i de respektive brancher, med lignende erfaringer, samarbejdede på kryds og tværs af landegrænser via sociale teknologier, mobile løsninger, telekommunikation og email for at løse problemerne.

Succesen fandt udelukkende sted pga. en effektiv social aktivitet, som tillod brugerne at udforske og kontakte hinanden. Sociale netværk kan altså både distribuere research hvor der er brug for det, samt sørge for at produktion og logistik får et produkt ordentligt afsted. Dette viser tydeligt hvordan Social Business ikke kun kan bruges til at informere kollegaer om dagens salgstal, men også kan bruges på et langt højere niveau.

Dette eksempel er naturligvis ikke en endegyldig løsning på kommende fødevarekriser, men det illustrerer hvordan innovation i R&D kan accelerere research processer og skabe nye ideer. Virksomheder og akademikere burde også overveje at skabe disse virtuelle dialoger og platforme til at skabe ideer og hjælpe forskere med at dele deres arbejde. Social Business giver os en helt ny mulighed for at indsamle og generere brugbar data.

Tænk på den store befolkningvækst, som kommer til at ske i de urbane områder. Byplanlæggere og kommuner vil se sig nødsaget til at planlægge denne vækst. Traffik, fødevarer og vand, samt zoneinddeling vil være påvirket af denne vækst. Det er derfor nødvendigt at byer og kommuner arbejder på en smartere måde end de hidtil har gjort. IBM Smarter Cities er et af de tiltag, som kan hjælpe byer med at tackle disse problemer. Social Business er et af hovedelementerne i disse initiativer, eftersom vores måde at interagere på er et af de vigtigste elementer i forøget produktivitet.

Forbedret samarbejde og udvidelse af vores netværk, på kryds og tværs af grænser og byer, kan blive en af de vigtigste faktorer for at kunne skabe nye niveauer af produktivitet. Dette vil i sidste ende have indflydelse på landbrugsindustrien på verdensplan, og skabe fordele for os og alle omkring os.

Læs hele artiklen her

//Oliver Adan Nyrop-Larsen

Read more from Social Business

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers like this: