Skip to content

10. april 2012

Dit Roadmap til Interne Sociale Medier

af Lotusdk
internalsocialmediaman

Flere og flere organisationer adopterer interne sociale medier, mange af dine medarbejdere og kollegaer vil gerne have at der implementeres interne sociale medier i deres dagligdag og nogle mennesker vil kun ansættes i virksomheder bruger interne sociale medier. Før du går i gang med at implementere disse sociale værktøjer, er det dog nødvendigt at du har en forståelse for hvilke værktøjer du skal bruge, at du ved hvordan teknologien skal implementeres og at du ved hvordan du måler succesen af værktøjerne. Det er også vigtigt at du ved hvordan at du får dine medarbejdere til at være engageret på din sociale platform!

En ny undersøgelse fra Gagen MacDonald og APCO Worldwide har vist at medarbejdere bruger følgende kriterier for at vurdere om virksomheden bruger sociale medier hensigtsmæssigt:

Denne undersøgelse har resulteret i at Gagen MacDonald og APCO Worldwide har lavet et 5 trins program til hvordan du bygger et solidt fundament for dine interne sociale medier.

De 5 Trin:

1. Vurdering

  • Prioriter dine business mål:  Ved at fastlægge hvad det er du gerne vil opnå, sørge for at din medarbejdere bliver i organisationen, øge samarbejde, forøge ledelsens visibilitet, forøge innovation eller gøre dine ansatte til brand ambassadører
  • Kortlæg din kommunikation: Ved at analysere dit nuværende informations flow og finde ud af hvordan ansatte bruger dit intranet eller sociale værktøjer
  • Bestem hvordan dit social media miljø skal se ud. Hvilke kulturelle aspekter vil du gerne udbygge?

2. Tilpas dit design

  • Vurder dine problemstillinger og begrænsninger: Dette kan gøres ved at balancere potentielle risici sat op i mod dine forventede  gevinster i produktivitet, samarbejde og innovation.
  • Lav nogle solide guidelines for hvordan dine ansatte skal bruge social media.  Mål hvorvidt dine værktøjer skaber engagement.
  • Tilpas og træn ledelsen. Få ledelsen med på ideen og sørg derfor for at dine initiativer bliver implementeret i alle led af organisationen.

3. Implementér

  • Identificér de vigtigste værktøjer for din virksomhed— Det kan være wikis, instant messaging, blogs, communities. Alt hvad der kan forbedre videndeling og innovation!
  • Arbejd tæt sammen med din IT afdeling. På denne måde kan du være sikker på at dine tiltag er i samspil med regler og standarder i din virksomhed.

4. Bæredygtighed

  • For virkeligt at kunne udnytte social media og være sikker på at dine investeringer er bæredygtige, er det altafgørende at du implementerer træning i værktøjerne i alle organisationens led. På denne måde er du sikker på at der ikke er ansatte, som ikke forstår relevansen i dine tiltag. Det kan være svært for nogle ansatte at forstå hvorfor disse værktøjer skal bruges – så invester tid i træning!

5. Mål og tilpas

  • Det kan være svært at måle ROI på dine social media tiltag, men ved at skabe benchmarking for dine værktøjer og derefter lave surveys, fokusgrupper, social media diagnostik og business analytics – kan det rent faktisk lade sig gøre at måle hvorvidt det har været en succes eller ej.
  • Behold de ting der virker – modificér de ting der ikke gør. Lav troubleshooting på dine udfordringer og identificer omkostningseffektive måder at aktivere dine social media kanaler.

 

Interne social medier er i stor fremgang i mange virksomheder, og fordelene har vist sig at være enorme. Fra større innovation til lavere omkostninger. Det sværeste er at få alle i din organisation til at bruge værktøjerne på en hensigtsmæssig måde. Jeg kan ikke sige det nok. Hjælp dine kollegaer med at forstå værdien i disse samarbejdsværktøjer.

Find hele rapporten her: APCO Worldwide – ISM Rapport

 

//Oliver Adan Nyrop-Larsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers like this: