Skip to content

15. juni 2012

IBM CEO Study 2012 – Social Media driver innovation

af Lotusdk

IBMs CEO undersøgelse for 2012 giver et godt indblik i hvilken retning CEOs styrer deres virksomheder på det globale marked. Undersøgelsen fokuserer på de aspekter, som CEOs gør brug af for at udvide deres forretning, men især fokus på Business Analytics og Social Media bør noteres for IT managere og ansatte interesseret i Social Business.

Du kan finde IBMs CEO undersøgelse for 2012 her. Dette er 5. gang at IBM udgiver en CEO undersøgelse. Undersøgelsen tager udgangspunkt i face-to-face samtaler med ca. 2000 CEOs på tværs af landegrænser og industrier. Undersøgelsen fandt 3 hovedpunkter, som CEOs fokuserer på: Forstærke innovation via partnerskaber, engagere kunder som individer og styrke ansatte gennem værdier. Hvad der virkelig er relevant, er hvordan disse CEOs har tænkt sig at fokusere på disse 3 hovedpunkter, og  hvordan de vil bruge teknologi til at eksekvere disse.

Business Analytics

Cloud Computing er vokset meget de seneste år, og har åbnet op for nye interessante muligheder for mellemstore virksomheder. Virksomheder kan nu samle massevis af informationer ét sted og derved sørge for at den information og viden ikke går tabt, når ansatte fx forlader virksomheden.  Business Analytics kan bruges til at udnytte denne data og CEOs er hurtigt ved at forstå hvordan dette kan udnyttes i deres virksomhed.

Det at engagere kunder som individer, var ét af de 3 fokusområder i IBMs CEO study og intet giver en virksomhed mulighed for at få dyb indsigt i kunderne, som omfattende analytics. For at vide hvad kunder vil have, bliver man nødt til forstå hvordan de tænker. Business analytics kan bruges til at få viden om alle aspekter af kundeoplevelser, skaffe information om kunders vaner og ønsker (som virksomheden kan bruge til at tilfredsstille kunden i fremtiden), eller gøre det nemmere at tiltrække nye kunder.

Lær mere om Cloud Computing her

Social Media er fremtiden

Når det kommer til at netværke med kunder og give ansatte frihed til at være så produktive som muligt, så findes der ingen anden teknologi så effektiv som Social Media. “Social” er eksploderet i de seneste år – førhen interagerede kunder stort set kun med hinanden på Social Media platforme, nu interagerer kunder med virksomheder og brands.

Mange CEOs har allerede udnyttet dette og forberedt deres virksomhed på at være “Social”. Halvdelen af de adspurgte CEOs mener at Social Media vil være den mest betydningsfulde kanal til at nå ud til kunder i de kommende år, og derved skubbe mere traditionelle medier ud af budgettet. Social Media bliver også brugt til samarbejde mellem ansatte og business partnere. Dette giver virksomheder nye muligheder for at skabe kontakt, dele information og arbejde sammen ved hjælp af en social platform.

Social Media afhænger naturligvis til en hvis grad af avanceret teknologi, og vil derfor ofte falde i hænderne på IT-afdelingen. IT managers i mellemstore virksomheder, bør derfor have en forståelse for hvor deres virksomhed, industri og marked er på vej hen. IT-afdelinger, som forstår vigtigheden af Social Media vil have en konkurrencemæssig fordel og kunne udnytte den eksisterende viden der er i organisationen til at drive innovation og flere motiverede ansatte.

Lær mere om IBMs Collaboration Solutions Software her

I forlængelse af IBMs CEO undersøgelse, er der blevet lavet flere video interviews, som giver en idé om hvordan CEOs bruger Social Tools. CEO for National Geographic, John Fahey, giver her et indblik i hvordan National Geographic bruger Social Media Tools til at levere og dele information med ansatte. Virksomheden bruger sociale platforme  til at skabe stærkere bånd til kunder og bruge input fra ansatte til at skabe værdi for virksomheden. Fahey mener at det er utroligt vigtigt for ledelsen at lytte til ansatte i alle led af virksomheden, da dette er en af de største faktorer for at kunne skabe innovation og dele virksomhedens værdier.

//Oliver Adan Nyrop-Larsen

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments

%d bloggers like this: