Hop til indhold

28. juni 2012

Ny version af Lotus Traveler er kommet!

af Lotusdk

Det er ved at være længe siden, jeg har ”nørdet” på vores blog, så nu griber jeg chancen, og nørder bare lidt!

Lotus Traveler er nu kommet i en ny version, nemlig 8.5.3 Upgrade Pack 1. Dette er en fuld pakke, altså ikke en incremental udgave, så for en ny installation skal man blot installere denne.

(For dem, der ikke allerede kender Lotus Traveler er det et gratis tillægs-produkt, der giver mulighed for at få post, kalender og kontakter med på sin mobil telefon, såfremt man har de rigtige entitlements).

Så hvad er det så lige, der er kommet i denne nye version?


Primært vil jeg fokusere på de, for mig, tre vigtigste nyheder:

  1. Lotus Traveler i High Availability* opsætning
  2. Nyt administrations interface
  3. Nye muligheder for brugere af Android telefoner

Der er også kommet lidt mere generelt til alle brugere omkring Notes links og Sent folders men det lader jeg ligge i denne omgang.

* High Availability betyder, at vi nu kan lave opsætninger, hvor brugerne ikke længere er bundet til én Lotus Traveler server. Så vores brugere bliver gladere og vi får også mulighed for at tage den enkelte Lotus Traveler server ned for service – uden at brugerne ”hader os”.
Der er naturligvis en række forudsætninger for at dette fungerer, men alligevel. Rent teknisk involverer dette både en IP-sprayer foran en pool af Lotus Traveler servere, samt en relationsdatabase til fælles brug for disse servere.

Der er nogle ganske gode forklaringer her:
http://www-10.lotus.com/ldd/dominowiki.nsf/dx/High_Availability_HA_A853UP1
http://edbrill.com/ebrill/edbrill.nsf/dx/lotus-notes-traveler-high-availability

Relationsdatabasen kan være enten DB2 eller Microsoft SQL, og der følger faktisk entitlement med til DB2 til brug i Lotus Traveler sammenhæng.
Blot vil jeg lige pointere, at så vidt jeg kan se, er High Availability muligheden bundet mod enten Lotus Domino Enterprise Server eller Utility Server licens & forudsætter derudover 64-bit udgaver af Windows eller Linux.

* Det nye administrationsinterface er lavet som et Xpages interface og fungerer uanset om man vælger at bruge en High Availability opsætning eller en enkelt server opsætning. Dette er efter min mening et ganske lækkert interface, som vi sikkert bliver rigtig glade for.

Her er et par screenshots, som jeg har taget af interfacet fra mit demo-setup:

Nye Android muligheder indebærer en kalender og månedsvisning, men måske mere interessant, bedre udnyttelse af skærmen, hvis man kører på en Android tablet.

Derudover er der så også kommet en hel del sikkerhedsudvidelser, illustreret ved nedenstående screenshot:

Her er der altså tale om, at kodeord nu kan gøres kraftigere – kravet til kodeord kan i sin yderste konsekvens blive som vist nedenfor:

Der gemmer sig naturligvis meget mere i de tekniske dybder, men det vil jeg overlade til den interesserede læser 😉

NB: Med hensyn til installation er der en forudsætning om Lotus Domino 8.5.3 Upgrade Pack 1.

/Bo Falkenberg

 
Reference information – gode links:
Annonceringsbrev

System Requirements:

Webcast af Gabriella Davis, Paul Mooney og Chris Miller

Brug af Lotus Traveler 8.5.3 Upgrade Pack 1

Administation af Lotus Traveler 8.5.3 Upgrade Pack 1

Fix list

Recommended Maintenance Technote

Skriv en kommentar

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments