Hop til indhold

12. januar 2012

Optimér din virksomhed med Social Business

af Lotusdk

Hvis man ikke er en social media ekspert, kan det være svært at se hvorfor man skal bruge social business og hvordan dette sociale aspekt kan hjælpe en virksomhed rent økonomisk. En Social Business bruger elementerne fra social media, til at optimere virksomheden internt, såvel som eksternt. Det er ikke nødvendigvis en teknologi, en strategi eller en praksis. Det handler om at have en ensrettet vision i virksomheden, om hvordan man skal bruge værktøjerne i social media, internt og eksternt.

Brands og virksomheder modnes langsomt på de sociale medier og web 2.0, men der er brug for en langt højere integreret tilgang af disse værktøjer for at kunne servicere kunder og medarbejders forventninger, samt implementere en daglig social praksis hos medarbejderne. Målet med Social Business, er at revurdere virksomhedens strategi, processer og kultur med en social optik.

Social Business er ikke et mål du kan nå, det er ikke en forretningsmodel du kan kopiere, der er uendeligt mange måder at gøre din organisation og dit brand socialt. Det handler ikke kun om at linke din CRM platform til en Twitter konto. Det er en tilgang til hvordan det at være social, kan give fordele i hele din virksomheds økosystem(internt & eksternt)

Social Marketing handler om at engagere samtaler med dine eksisterende og potentielle kunder. Social Software handler om at stimulere samarbejde mellem alle dine interessenter. I det virkelige liv, bruger de fleste af en virksomheds interessenter sociale platforme. Det er derfor vigtigt at forstå at disse sociale platforme er en arena, hvor der bliver bygget et socialt lag, som stimulerer samtaler, netværk, delinger og interaktioner mellem virksomheden og interessenterne.

Social Business kan hjælpe din organisation med at forbedre marketing, salg, CRM eller internt samarbejde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Social Business handler om integration. Se på ovenstående model for at få en forståelse for hvilke elementer der bliver berørt i en organisation. Social Business kan bruges til at:

  • nytænke marketing og forbedre kundetilfredshed
  • nytænke salg ved at forbedre segmentering og tillid
  • nytænke CRM ved at forbedre viden om markedet og synligheden af dine produkter
  • nytænke samarbejde og derved skabe nye ideer og få bedre adgang til ekspertviden i din organisation
  • nytænke interne communities og derved forbedre social læring og samarbejdsprocesser.

Social Business handler om og hvordan du kan drage fordel af det sociale aspekt i den verden vi lever i. Social Business er et paradigmeskift i organisationskulturen, og forbedrer sociale interaktioner mellem virksomhedens interessenter.

Dele af ovenstående er fra artiklen: The what and how of Social Business

//Oliver Adan Nyrop-Larsen

Skriv en kommentar

Note: HTML is allowed. Your email address will never be published.

Subscribe to comments